SOMMERPROSJEKTFørste iterasjon av sommerprosjekt =Kaffe
Etter en drøy uke på prosjekt har vi rukket å bryne oss på mye av det det innebærer å være konsulent. Vi har hatt møte med kunde, holdt demoer, presentasjoner og hatt daglige stand-up meetings. Arbeidsdagene har vært krevende, lærerike og varierende. Dette innlegget tar for seg de første ukene på =Kaffe-sommerprosjektet til Itverket.
I vårt tilfelle er kunden =Kaffe, en kaffebar lokalisert i første etasje i samme bygg som kontoret til Itverket. =Kaffe er startet av stiftelsen Erlik, som også står bak gatemagasinet =Oslo. =Kaffe drives av rusavhengige og hjemløse, samt andre som har falt på utsiden av samfunnet. Her får mennesker i krevende livssituasjoner muligheten til å få reell arbeidserfaring. =Kaffe er først og fremst en kaffebar og ønsker å bli sett på som en kaffebar for kvalitetskaffe. Det er viktig å poengtere at dette ikke er et veldedighetsprosjekt, men en ordentlig arbeidsplass. =Kaffe ønsker å konkurrere om de samme kundene som resten av Oslo sine kaffebarer.
Teamet i dette prosjektet består av fire 4. klasse-studenter fra forskjellige studieretninger på NTNU.
- Anniken Holst – Datateknologi
- Tone Winsnes – Datateknologi
- Pål Erik Lystad – Fysikk og matematikk
- Oscar Thån Conrad – Informatikk
Vår oppgave er å lage en mobilapplikasjon for =Kaffe. Appen skal tilby et lojalitetsprogram der kunder skal kunne registrere sine kjøp og få hver syvende kaffe gratis. Videre har appen som mål å fortelle om prosjektet Erlik-stiftelsen har satt i gang. Gjennom sosiale medier ønsker de å nå ut til så mange som mulig. Appen skal være en kanal der de ansatte skal kunne dele sine historier ut til kundene.
Teknologi
Teknologiene vi benytter oss av er React Native + Redux til frontend og Azure Functions og Azure Table Storage for en serverless backend. Noen av de store fordelene med en serverless-arkitektur er at vi ikke trenger å tenke på oppsett og administrering av servere og rammeverk, men kan fokusere på å implementere logikken som trengs. Videre har den veldig god støtte for skalering dersom appen vår skulle slå an.
Applikasjonen
I første omgang skal appen fungere som et klippekort, der brukerne har muligheten til å registrere antall kjøp. Dette gjøres ved at kundene skanner en QR-kode i kaffebaren, og denne koden skiftes ut daglig. For at folk skal benytte seg av appen, må den være like enkel å bruke som et vanlig klippekort. Vi ser derfor for oss at det skal være mulig å benytte seg av appen uten å måtte registrere seg. Som utviklere må vi huske på at de som jobber i kaffebaren allerede har mer enn nok arbeidsoppgaver fra før av. Det er derfor veldig viktig at appen vår ikke lager flere oppgaver for de ansatte. Videre har Erlik ytret at de ønsker å kunne bruke appen til å spre informasjon om arbeidet de gjør, og hjelpe utenforstående til å bedre forstå hvordan det er å falle utenfor samfunnet. Det er med andre ord ikke lojalitetsprogrammet og muligheten til gratis kaffe som er hovedmotivasjonen til kunden, heller det å vise at én støtter Erlik og kafeén.
Arbeidsmetode
Forrige uke hadde vi vårt første møte med kunden. Vi presenterte de ideene vi hadde kommet opp med så langt samt noen utkast til design. Møtet var veldig produktivt, kunden virket veldig fornøyd med det vi hadde produsert så langt, og vi fikk nyttige tilbakemeldinger på arbeidet vårt.
Vi begynte iterasjonen med å sette opp en overordnet arkitektur som viste hvordan alle tabeller i databasen skulle se ut, samt hvilke funksjoner API'et ville trenge å inneholde. Slik fikk vi en oversikt over hvordan de forskjellige delene i applikasjonen skulle kommunisere. Deretter delte vi oss i to, der Pål og Tone begynte å jobbe med React Native, og Anniken og jeg jobbet med å sette oss inn i hvordan Azure Functions fungerer, samt å begynne med og lage noen enkle funksjoner til API'et.
Veien videre
Videre blir neste steg å koble sammen app og API, slik at vi får en fullverdig og fungerende app. Deretter skal vi jobbe med å utvide funksjonaliteten i appen. Vi ser på mulighetene for å utvide appen med funksjonalitet som går utover registering av kjøp og klippekort for gratis kaffe. Vi tror det kunne vært gøy hvis vi fant en løsning der bedrifter kunne operette egne kaffekontoer og konkurrere seg imellom om å kjøpe mest kaffe.
Hver uke gjennom sommeren vil det komme nye blogginnlegg, og det vil være demo på hovedkontoret, så det er bare å følge med.